Sider

fredag 29. mai 2009

I kvadratmodus (2)

Jeg gjentar meg selv, kanskje - men dette er visst den formen jeg kommer til å henge ved en stund. Noen spurte om jeg ville lage noe som skal passe i et lyst, moderne interiør - mye hvitt - med innslag av kirsebærtre. Og jeg hadde hakk i plata og foreslo kvadrater... med stort hell :)
Denne gangen har jeg tatt utgangspunkt i en lys bleklilla lingardin som de ville bruke. Ellers var de med på forslaget mitt som tok inn hvitt/gråtoner/sort. Så jeg dro på stoffjakt. Og kom over både hvitt, grått og sort - og noen silkeløpere i lillatoner som var så midt i blinken at jeg ikke hadde trodd det var mulig. De ble øyeblikkelig skåret i stykker (neida, neida, jeg kjøpte og betalte og klarte å vente med å skjære til jeg kom hjem) og har fått et nytt liv:Her er jeg i gang, godt hjulpet av skisse og notater. Lilla lin og silke har fått sorte kvadrater i sentrum og omvendt.
Til høyre ligger en hvit dekorstripe med lilla kvadrater i sentrum. Den skal inn i en gardinkappe av den lilla linen. Duk og løper skal det også bli... lilla stoffer har fått sorte kvadrater i sentrum og omvendt.
Inspirasjonen er den samme som i forrige innlegg - og jeg kunne sikkert nevne mange andre som driver med samme formen, den er å se i mange blader og bøker for tida.

Nå er det snart klart for quilting, det mangler bare ramme (sort lin), bakstykke og en tynn, tynn vatt.
Det er et utrolig spill i silken når det rette lyset faller inn på den.

3 kommentarer:

LeKaQuilt sa...

Stilrent og estetisk vakkert. Helt greit å gjenta seg selv når det fungere så bra :o)

Laila sa...

Dette var "bærre lækkert"! Einig med LeKa i at det er ingen grunn til å gå vekk frå noko som fungerer så flott.

Gudveig HN sa...

Enig! Det ble kjempestilig og lekkert! Skulle vært moro å se hvordan det ser ut når det er på plass i heimen :-)