Sider

tirsdag 10. mars 2009

Rester: Det ene drar det andre med seg

Rammene er på plass på tre av fire quilter. Men flere quilter i rosa/beige/gult til tross - boksen inneholder fortsatt strimler og biter. Jeg ser jo at det har minket, men... ikke så mye som jeg trodde. Strimler og små kvadrater og rektangler er i flertall.

Som ikke det var nok, fant jeg en lignende boks med avskjær fra et annet prosjekt.
Og det var så godt å se noen andre farger, så jeg tok den fram. Nå skal strimlene fra begge bokser brukes til Chinese Coins-quilts i hver sin fargekombinasjon (den er bygd opp av søyler av mynter, liksom, derav navnet?). Jeg har brukt den blokka før, akkurat som fourpatcher og ninepatcher er den et funn til striperester. Det blir som å koke suppe på en spiker, jeg griper i bunken og tilsetter det jeg finner for godt.
Elementene blir til "mens jeg gjør noe annet" (Lise Bergene og Trine Bakke har skrevet lure ting om dette i bøkene sine): Jeg bruker de små rektanglene i blått, turkis og lime (eller den andre fargekombinasjonen) som små "kunstpauser" når jeg kjedesyr sammen andre ting. Resultatet blir gratis- eller bonus-blokker.
I American Patchwork & Quilting okt.-08 omtales en restequilt av Kathie Holland. Den skal ha stått i høstutgaven -08 av Quilts & More. Hun har brukt Chinese Coins-layout og har kalt quilten "Spare Change". Jeg har et bittelite bilde å se etter, men ingen oppskrift, og dermed heller ingen mål. Så jeg lager mine coins (eller vekslepenger om du vil) så store som restene tillater det, og så får quilten bli så stor som den blir.
Her har jeg begynt å stable mynter. Også må jeg ta en avgjørelse på bredde og farge på gitteret mellom myntstablene. Men det haster ikke :)

3 kommentarer:

Gudveig HN sa...

Spennende å følge med her, og se hva det blir :-)
Det blå teppet som ser ferdig ut med quilting og det hele, ser kjempelekkert ut!

LAPPEQURI sa...

Takk for hilsen på bloggen min:-) Ja Andre W var en flott fyr som delte raust med oss når vi spurte. Å så mye fint du syr spennende
Ha ei fin og kreativ uke;-)) hilsen fra nord

Lise in Norway sa...

Så spennende Utrolig hva du får brukt av dine rester. Gleder meg til å se ferdige produkter her.