Sider

torsdag 16. april 2009

Tilbake til hverdagen

Vel overstått påske! Vi har nytt livet på fjellet, ute og inne.

Her er en smakebit fra påskeaften: Lammelår over åpen ild ute i snøen - man graver en grop i snøen midt mellom to hytter (som ligger tett i tett ). Der fyrer man opp bål, rigger til noe å legge steken på og tilbringer noen timer der i gropa mens steken steker... Denne prosedyren har vi fulgt i mange år, og den gjelder uansett vær. I år var det sol :) Og fordi vi var mange i hyttene, ble det laget tre steker på bål denne gangen!
Innendørs ble det sydd. Hos oss er det solcellestrøm som gjelder, så til nå har jeg hatt valget mellom håndsøm og gode gamle Singer sveivemaskina. Etterhvert har vi skaffet omformer som gjør 12 volt om til 230, så nå har min mors stolthet (Husqvarna 2000 fra sekstitallet) kommet til heder og verdighet igjen. Når Husqvarna har tatt knekken på strømbanken og batteriene er tømt, er Singer en trygg reserve.
Her er Husqvarnaen i sitt nye hjem.
Fargevalget denne påsken er litt fjernt fra "meg" - rosatoner med islett av gult ble det, inspirert av nyfødt jente i familien. Det blir nok et babyteppe etter hvert. Det er ihvertfall påbegynt... her har jeg lagt kvadratene jeg hadde med meg utover senga. Jeg kombinerer parvis før jeg deler opp og syr videre. Det blir noe med kvadrater ihvertfall, en eller annen variant.

1 kommentar:

Gudveig HN sa...

Koselige glimt fra påsken! Er spent på hvordan du lager jenteteppet! Jeg er på tenkestadiet når det gjelder teppe til gutt, denne gangen... Han skal bli født til sommeren.